Sukčiavimas: naujausi metodai ir ko niekada neprašo banko atstovai?
Sukčiavimas kasmet keičiasi ir tobulėja, o šie metai ne išimtis. Nusikaltėliai tampa vis išradingesni, ieškodami naujų sukčiavimo būdų išvilioti asmeninius duomenis bei pinigus, todėl svarbu būti atsargiems ir žinoti, kaip apsisaugoti.
Naujausi finansinio sukčiavimo būdai
1. Tiksliniai telefoniniai skambučiai
Telefoninis sukčiavimas dažnai pasitaikantis sukčiavimo būdas. Telefoniniai sukčiai nuolat keičia savo taktikas, bandydami įtikinti žmones atskleisti asmens duomenis, banko prisijungimus ar PIN kodus. Ypatingai paplitę tiksliniai skambučiai, kai sukčiai apsimeta banko, valstybinės institucijos ir kitų finansinių įstaigų atstovais.
Tokie skambučiai gali būti įtikinami, dažnai keliantys nerimą ir sukuriantys skubos įspūdį. Sukčiai dažnai naudoja išradingas istorijas, pavyzdžiui, kad jūsų banko duomenys buvo pavogti ar neteisėtai naudojami, todėl prašo nedelsiant pateikti konfidencialią informaciją.
Kaip apsisaugoti?
- Niekada neatskleiskite savo banko sąskaitos numerio, prisijungimų prie banko, Smart-ID kodų, net jei skambutis atrodo tikras.
- Jei kyla įtarimų, padėkite ragelį ir perskambinkite tiesiogiai į banką ar instituciją oficialiu telefono numeriu.
2. Elektroniniai laiškai ir SMS
Elektroninių laiškų ir SMS sukčiavimas – ne naujiena, tačiau sukčiai vis tobulėja, o laiškai atrodo vis profesionalesni. Šiais metais pastebima nauja tendencija – sukčiai naudoja gerai žinomų įmonių dizainą ir logotipus, kad sukurtų autentiškų svetainių iliuziją.
Šiuose laiškuose dažnai prašoma paspausti nuorodą, kuri nukreipia į netikrą svetainę, kurioje vartotojai raginami įvesti savo prisijungimo duomenis arba net kortelės informaciją.
Kaip apsisaugoti?
- Atidžiai tikrinkite siunčiamo laiško siuntėją. Jei laiškas atrodo įtartinas, nespauskite jokių nuorodų.
- Patikrinkite siuntėjo el. pašto adresą, sukčiai dažnai naudoja panašius, bet su įmonės pavadinimu nesutampančius el. pašto adresus.
- Prisijunkite prie įmonės ar banko svetainės tiesiogiai, įvedę adresą į naršyklę.
- Nefotografuokite ir nesiųskite savo banko kortelių arba asmens dokumentų.
3. Netikros svetainės
Internete vis daugiau netikrų svetainių, kurios vizualiai beveik nesiskiria nuo tikrų. Sukčiai gali sukurti svetainę, kuri atrodo identiška jūsų bankui ar parduotuvei, bandydami jus apgauti. Populiarėja ir finansinis sukčiavimas apsiperkant internetu, kai vartotojai sumoka už prekes, tačiau jų niekada negauna.
Kaip apsisaugoti?
- Prieš pildant paraišką ar atliekant pirkimą, patikrinkite, ar svetainė yra patikima – ieškokite SSL sertifikato (adresas turi prasidėti „https“), atsiliepimų internete ir tikrų kontaktinių duomenų.
- Būkite atsargūs su nežinomais bankais, kurie siūlo neįtikėtinai mažas palūkanas.
Finansinis saugumas: kaip apsaugoti savo finansus?
Apsauga nuo sukčiavimo reikalauja nuolatinio budrumo ir žinių. Štai keli esminiai patarimai, kaip apsisaugoti:
- Stiprūs slaptažodžiai: naudokite stiprius, unikalius slaptažodžius kiekvienai paskyrai ir, jei įmanoma, naudokite dviejų faktorių autentifikaciją.
- Atidumas skambučiams ir laiškams: niekada neatskleiskite jautrios informacijos telefonu ar el. paštu, net jei kontaktas atrodo patikimas.
- Finansinių operacijų stebėjimas: reguliariai tikrinkite savo sąskaitas ir operacijas, kad laiku pastebėtumėte įtartiną veiklą.
- Patikimi įrenginiai ir programos: įsitikinkite, kad naudojate saugius įrenginius ir atnaujintas programas. Venkite prisijungimų per viešą Wi-Fi be papildomos apsaugos.
Kaip atpažinti tikrą Fjord Bank ir išvengti sukčiavimo?
Sukčiai dažnai apsimeta bankų atstovais, todėl svarbu žinoti, kaip atpažinti tikrą Fjord Bank ir apsisaugoti nuo sukčiavimo. Štai keli esminiai požymiai, kaip atpažinti tikrą Fjord Bank komunikaciją:
Oficialus banko elektroninis paštas
Fjord Bank visada komunikuoja iš oficialių el. pašto adresų, kurie baigiasi domenais @fjordbank.lt. Jei gaunate laišką iš neįprasto ar įtartino domeno, būkite atsargūs – tai gali būti sukčių bandymas.
Niekada neprašo slaptažodžių ar PIN kodų
Fjord Bank darbuotojai niekada jūsų neprašys telefonu, el. paštu ar SMS atskleisti banko prisijungimų, kortelės numerių, PIN kodų, „Smart-ID“ ar Mobilaus parašo duomenų. Jei kas nors to prašo, tai ne banko atstovas, o galimas finansinis sukčiavimas.
Oficialus telefono numeris
Skambinant „Fjord Bank“ darbuotojui, adresato langelyje matysite oficialų klientų aptarnavimo numerį +370 5 251 1181. Jei gaunate skambutį, kuris kelia įtarimų, visuomet galite perskambinti nurodytu numeriu. Tai yra saugiausias būdas įsitikinti, kad kalbate su „Fjord Bank“ darbuotoju.
Patikrinkite svetainės adresą
Kai lankotės Fjord Bank svetainėje, įsitikinkite, kad adresas prasideda https://www.fjordbank.lt. SSL sertifikatas (https://) rodo, kad tai saugi ir oficiali svetainė. Venkite nežinomų ir įtartinų nuorodų, kurios gali nukreipti į netikras svetaines.
Ką daryti, jei tapote finansinio sukčiavimo auka?
Jei manote, kad tapote sukčiavimo auka, būtina imtis šių veiksmų:
- Nedelsdami praneškite apie tai savo bankui. Užblokavus kortelę ar sąskaitą, sumažinsite nuostolių riziką.
- Pakeiskite visus su incidentu susijusius slaptažodžius ir atidžiai stebėkite savo banko operacijas.
- Kreipkitės į policiją ir, jei reikia, kitas atsakingas institucijas, kurios gali padėti apsisaugoti nuo tolimesnių apgavysčių.
Atminkite, kad asmens duomenis reikia saugoti ir jų neatskleisti tretiesiems asmenims. Institucijos neprašo pokalbio metu padiktuoti banko kortelės numerių, slaptažodžių, Smart-ID ar Mobilaus parašo PIN kodų. Linkime būti atidiems ir saugiems, esant bet kokiems įtarimams dėl sukčiavimo, kreipkitės į Fjord Banką [email protected] arba numeriu +370 5 251 1181.